Jännittävät hetket

Bangkokissa olin vuorokautta ennen Teemun lentoa ja aika meni seuratessa lentotietoja ja uutisia. Teemun lennon oli aika lähteä pian ja siihen mennessä joka ikinen aiempi Madrid-Frankfurt lento oli peruttu. Olin kauhuissani Euroopan lentokenttäkaaoksen seurauksista, myöhästyisimme Hong Kongin lennoilta ja viettäisimme joulun yksin. Menin kauhuissani nukkumaan ja aamulla tarkistaessani tilanteen sain onneksi huokaista helpotuksesta, lento oli ilmassa ja viiden kuukauden odotuksen jälkeen sain Teemun ajoissa Aasiaan.  Bangkokissa söimme päivän pad thaita ja kuljeksimme pitkin katuja ennen lentoa Hong Kongiin joulunviettoon

Joululoma Hong Kongissa

Olimme varanneet joulun kunniaksi tosi ihanan hotellin. Jouluaattona kävimme italialaisessa ravintolassa valtavalla ja erinomaisella lukuisten ruokalajien jouluaterialla.

Joulumenu:

Shamppanjaa

Hyviä leipiä

Rapukeittoa

Lohi- ja liharullia vihannesten kera, Teemulla jonkunlainen setti mereneläviä

Sitruunajäädyke

Kalkkunaa, Teemulla lammasta

Piparin makuinen jälkkäri jäätelöllä

Viiniä

Mahat täynnä suuntasimme kohti hotellimme takana olevaa kirkkoa jonne halusin, sille siellä oli joululaulu-kynttiläshow. Eksyimme kuitenkin matkalla, kiitos rakkaani oikoreittien, ja myöhästyimme. Pakotin Teemun sitten matkalla näkemäämme kiinalaiseen kirkkoon, jossa viihdyimme hetkisen kuuntelemassa joulukirkkoa kanttooniksi. Jouluaamuna sain syödä paljon suklaata. Eihän se joulu kuitenkaan kovin joululta tuntunut, Hong Kong tarjosi kuitenkin mahtavat puitteet tämänvuotiseen vaihtoehtojouluun.

Hong Kong muistutti Singaporea upeine pilvenpiirtäjineen, mutta oli kylmä ja mäkinen ja paljon kalliimpi. Neljän päivän aikana kiertelimme nähtävyyksiä ja kaupunkia. Koska myös paikallisilla oli loma, oli joka nähtävyys ja paikka aivan täynnä ja kaikkialle sai jonottaa. Pitkään. Lyhyesti: Kävimme muun muassa Lantau -saarella cable carilla katsomassa isoa budhaa sekä ajoimme jyrkällä tramilla The Peakille katselemaan upeaa näkymää kaupunkiin. Testasimme Sohon kuuluisat liukuportaat sekä Hong Kongilaista dim sum –ruokaa. Kävimme kävelyllä Hong Kong parkissa, katsomassa pilvenpiirtäjien valoshow’n sekä ajamassa Star ferrylla Hong Kong saarelle. Aika meni taas nopeasti, pian joulu oli ohi ja oli aika lentää takaisin Thaimaaseen.

Löhöilyloma

Suuntasimme yhden Bangkokissa vietetyn yön jälkeen yöbussilla ja lautalla Koh Taolle. Siellä sain löhöillä päiväkausia rannalla ja uida. Saari on todellä hyvä sukeltamiseen ja siellä olisi saanut suorittaa sukelluskurssin halvalla, mutta budjettini oli jo ylittynyt. Yhtenä päivänä teimme kivan snorklausretken saaren ympäristöön ja kävimme myös viereisellä pienellä saarella. Meillä oli tosi kiva bungalow Sairee beachilla. Saari oli aivan täynnä suomalaisia ja iloiseksi yllätykseksi löysimme myös Susannan ja Susannan äidin melkein naapurista. Uutta vuotta vietimmekin sitten yhdessä syöden ja rannan baareissa istuskellen. Koh Taon uusivuosi oli melko hiljainen, sillä kaikki olivat lähteneet viimeistä laivaa myöten loppuunmyytynä naapurisaaren full moon partyille. Mutta meillä oli hauskaa ja rannalle oli järjestetty hienot tuli- ja valoshow’t.

Seuraavaksi päätimme suunnata Koh Phi Phille. Monet kaverit olivat käyneet saarella aikaisemmin ja kehuneet sitä paljon. Se kuitenkin osoittautui olevan enemmänkin turistihelvetti kuin paratiisi, ainakin joululoman aikaan. Hinnat olivat kolminkertaistuneet turistisesongin ajaksi ja saari oli viimeistä huonetta myöten täynnä. Onneksi saavuimme ensimmäisellä lautalla aamulla ja saimme viimeisen ylihintaisen hostellihuoneen. Aikaa Thaimaassa ei ollut enää paljon, joten päätimme jäädä kuitenkin saarelle, ettei enempää aikaa menisi hukkaan matkustamiseen. Oli saari kyllä kaunis, jos osasi katsoa kaikkien veneiden, turistien, välkkyvien värivalojen, hyytävän teknomusiikin, pullistelijoiden ja roskien läpi. Pahin paikka oli, kun eräänä päivänä menimme katsomaan ”The beachia”, viereisen saaren kuuluisaa Maya Bay –rantaa ja koko rantaa ei ollut edes näkyvissä veneiden ja ihmisten alta.

Päätin unohtaa alkujärkytykseni ja nauttia saarella viimeisistä auringonsäteistä. Hyvin lähellä häämöttävän Suomeen paluun ja pakkasen ajatteleminen sai mielen aina tyytyväiseksi täpötäydelläkin rannalla ollessa. Löysimme myös kivemman ja hiljaisemman rannan noin tunnin kävelymatkan päästä, toiselta puolelta saarta. Onnistuimme myös löytämään baarin, jossa ei soinut jäätävä tekno, vaan soitti rockbändi. Rusketuin lopulta vähän.

Takasin lähtöpisteeseen

Matkan viimeinen etappi, alku- ja loppupiste, oli käsillä ja lensimme Singaporeen neljän Phi Phillä vietetyn yön jälkeen. Emme varanneet majoitusta ennen viimeistä iltaa ja vapaita hostelleja oli vaikea enää löytää. Niinpä päädyimme totuttua hienompaan hotelliin China Towniin. Huoneessamme ei tosin ollut ikkunaa ja joka aamu nukuimme liian pitkään, sillä emme saaneet nähdä auringonvaloa. Neljä viimeistä matkapäivää halusin käyttää tehokkaasti Aasian kotikaupunkini esittelyyn sekä vihoviimeisten näkemättömien turistinähtävyyksien kiertämiseen. Pääsin viimein käymään Singapore Flyerissa, kiitos mäkkärin alennuskuponkien. Myös Botanic Gardens tuli vihdoin kierrettyä läpi. Vein Teemun NUSsin kampukselle ja  esittelin samalla asuntolani ja maistatin lempikouluruokaani tulista nuudelikalasoppaa. Koska Thaimaassa ei päässyt surffaamaan, vein Teemun  lohdutukseksi Singaporen tekosurfauskoneisiin Sentosaan. Eihän se ihan oikeaa surffausta edes jäljitellyt, mutta oli hauskaa.

Kiersimme Orchard Roadilla, China Townissa sekä Little Indiassa, jossa söimme kuuluissa Banana Leaf –ravintolassa. Chiliravut Lau Pa Sat:issa oli myös yksi pakollinen ohjelmanumero vieraalleni. Koitin saada pidettyä Teemulle pikakurssin Singaporen ruokakulttuuriin. Viimeisen Aasian illan halusin viettää Singaporen suosikkipaikoissani; illallisella Arab Streetillä sekä La Baroquessa, paikoissa, joissa kavereiden kanssa kävimme eniten vaihdon aikana ja joihin liittyy niin paljon hauskoja muistoja. Matka oli ihana päättää Singaporeen ja jättää samalla jäähyväiset rakkaalle kaupungille. Upean loman jälkeen oli mahtava päästä esittelemään Teemulle, missä viimeiset kuukaudet olen asustellut ja viettänyt aikani. Kaupungissa oli tosin hyvin erilainen tunnelma ilman omaa asuntoani ja kaikkia mielettömiä uusia ystäviä.

Seuraavassa hetkessä istuin Changin lentokentällä odottamassa taas uutta ja tällä kertaa matkani viimeistä lentoa. Kotiin. Puoli vuotta oli mennyt silmänräpäyksessä.